HLAVOVÉ SLOŽENÍ - ŘÍZENÍ KOLA
Hlavové složení je často přehlíženou a opomíjenou, přitom nezbytnou součástí vašeho kola. Je základem pro samotné ovládání bicyklu. Hlavové složení je sestava ložisek, misek, rozpěrných a těsnících prvků, která umožňuje otáčení a řízení vašeho kola. To, jak bezproblémové a bezpečné toto ovládání kola bude, závisí jednak na kvalitě hlavového složení a také na pravidelné údržbě a na umu mechanika.
Existuje bezpočet typů, názvů, norem, výrobců, rozměrů a kombinací hlavových složení, které si postupně vynutilo vytvoření "Standardizovaného informačního systému pro hlavová složení" pro sjednocení a orientaci v této oblasti. My si představíme nejvíce rozšířené (nejpoužívanější) typy náhlavní soupravy kola.
Hlavová složení v samotném základu dělíme na závitová a bezzávitová řízení. Se závitovým složením se můžeme setkat na starších typech kol přibližně do poloviny 90 let. V současnosti se (z důvodu zastaralé koncepce) závitová složení montují na lacinná kola produkovaná pro supermarkety. Zlatou éru závitových složení ukončil nástup bezzávitového složení AHEADSET představené roku 1992 produkované společností Dia-Compe (později Cane Creek Cycling Components). Tuto konstrukci si vynutil příchod duralových a karbonových kol a požadavky na snížení váhy při navýšení pevnosti kola, důraz na výdrž materiálu, větší bezpečnost, na jednoduchost montáže a servisovatelnost. V poslední řadě umožňoval tento typ řízení snížení výrobních nákladů z důvodu absence závitu u sloupků vidlic.
Ani v současné době se vývoj hlavových řízení nezastavuje. Bezzávitová hlavová složení se s ohledem na konstrukci rámů kol rozrostla a v současnosti rozlišujeme tři typy. Klasická řízení A-head, semi-integrovaná řízení a integrovaná hlavová řízení. Semi (polointegrovaná) řízení a integrovaná hlavová řízení pak dělíme do dvou dalších typů. Na složení se stejným průměrem horní a dolní misky/ložiska a na asymetrické složení (tapered) což je označení pro hlavové řízení s různým průměrem horní a dolní misky/ložiska. Aby toho nebylo málo, tak v konečném vyjádření se hlavová složení rozlišují na základě x různých rozměrů a zda je řízení osazeno věnečkovými, průmyslovými, jehlovými nebo kombinovanými ložisky. Přičemž u průmyslového ložiska záleží nejen na jeho rozměrech (vnější/vnitřní průměr a výška ložiska), ale také na úhlu úkosu. Čísla jako 45/45, 36/45 nebo 36/36 pak označují tento úhel. Tyto parametry by vás měli zajímat v případě výměny ložiska. Nejnovějším přírůstkem na poli inovací je řízení umožňující integraci kabeláže vnitřkem do rámu.
Nabízíme všechna dostupná hlavová složení, náhradní ložiska řízení, ježky do sloupků vidlic, A-head podložky složení a víčka hlavového složení od renomovaných značek jako Acros, Aerozine, Author, BBB, Cane Creek, Cema bearing, Deda Elementi, Enduro Bearings, First, Force bike components, FSA, Hope, M-Wave, MAX1 bike components, Mortop, Neco, Nexelo, Pro, Ritchey, Sting, Supacaz, Tange, Token, Wolf Tooth, XLC.
ROZDĚLENÍ A TYPY HLAVOVÉHO SLOŽENÍ - PŘEHLED
HLAVOVÉ SLOŽENÍ ZÁVITOVÉ (EC - EXTERNAL CUP)
- typ řízení : hlavové řízení závitové
- dva rozměry řízení : 1" / 1 1/8"
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými, průmyslovými, jehlovými nebo kombinovanými ložisky
- určeno pro klasický rovný závitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky
HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ KLASICKÉ AHEAD (EC - EXTERNAL CUP)
- typ řízení : klasické A-HEAD hlavové řízení bezzávitové
- tři rozměry řízení : 1" / 1 1/8" / 1,5"
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými, průmyslovými nebo kombinovanými ložisky
- určeno pro klasický rovný bezzávitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky
HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ SEMI-INTEGROVANÉ (ZS - ZERO STACK)
- typ řízení : polointegrované hlavové řízení bezzávitové
- rozměry řízení : 1 1/8"
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými nebo průmyslovými ložisky
- určeno pro klasický rovný bezzávitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky
HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ SEMI-INTEGROVANÉ (ZS - ZERO STACK) PRO TAPERED VIDLICE
- typ řízení : polointegrované hlavové řízení bezzávitové
- rozměry řízení : 1 1/8"
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s průmyslovými ložisky
- určeno pro (Tapered) kónický bezzávitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky
ASYMETRICKÉ (TAPERED) HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ SEMI-INTEGROVANÉ (ZS - ZERO STACK)
- typ řízení : polointegrované Tapered hlavové řízení bezzávitové
- rozměry řízení : 1 1/8" (horní část) + 1 1/2" (spodní část)
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými nebo průmyslovými ložisky
- určeno pro (Tapered) kónický bezzávitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy s různým průměrem horní i spodní hlavové trubky
HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ INTEGROVANÉ (IS - INTEGRATED)
- typ řízení : integrované hlavové řízení bezzávitové
- rozměry řízení : 1 1/8"
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s průmyslovými ložisky
- určeno pro klasický rovný bezzávitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky
ASYMETRICKÉ (TAPERED) HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ INTEGROVANÉ (IS - INTEGRATED)
- typ řízení : integrované Tapered hlavové řízení bezzávitové
- rozměry řízení : 1 1/8" (horní část) + 1 1/2" (spodní část)
- typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s průmyslovými ložisky
- určeno pro (Tapered) kónický bezzávitový sloupek vidlice
- určeno pro montáž na rámy s různým průměrem horní i spodní hlavové trubky
ÚDRŽBA / NABÍDKA SERVISU
JAK SE POZNÁ ZANEDBANÉ A NESEŘÍZENÉ HLAVOVÉ SLOŽENÍ
Důsledky proč nám hlavové složení nefunguje optimálně a proč se opotřebovává :
- přetažené složení - řízení při otáčení zadrhává (řidítka se vracejí do určité polohy) a je hlučné (skřípe od nečistot)
- uvolněné složení - nepřirozené zvuky při jízdě po nerovnostech a při zabrzdění
- nečistoty - jsou častým zdrojem zvuků při zatáčení nebo brzdění
ÚDRŽBA
Řízení kola by mělo procházet pravidelnou kontrolou. Hlavové složení je permanentně (otáčením/otřesy/nečistotami/vodou) namáhaná součást jízdního kola a je zapotřebí věnovat pozornost údržbě a správnému nastavení řízení. Neodborným nastavením a špatnou údržbou se výrazně zkracuje životnost hlavového složení.
Kdy zpozornět?! Kdykoliv pokud :
- netuším, že něco takového jako je hlavové složení na kole existuje
- řízení je nestabilní
- při jízdě se z řízení ozývají zvuky
- jezdil jsem v dešti/blátě
- sezónu a více jsem řízení nekontroloval
- skladuji jízdní kolo v nevhodných podmínkách (vlhko/nízké teploty)
- myji kolo tlakovou myčkou (složení sice bývají opatřena těsněním, ale žádná nejsou 100% vodotěsná a tlakem vody vyplavíte mazivo případně zanesete venkovní nečistoty dovnitř ložiska - tím dojde později k poškození složení)
INFO
V případě, že přemýšlíte nad pořízením jízdního kola z bazaru, nechte si vždy bicykl překontrolovat odborníkem! Je téměř pravidlem, že se bazarová kola nachází v nelichotivém stavu a následná oprava může rozpočet na pořízení dopravního prostředku výrazně navýšit.
NABÍDKA SERVISU
Nemáte čas, prostory, nářadí, nevíte si rady s montáží nového či servisem stávajícího hlavového řízení? Náš cykloservis v Plzni je vám k dispozici.
Pro opravy kol používáme certifikované servisní díly, kvalitní značková maziva a profesionální cyklonářadí.
POŠKOZENÉ HLAVOVÉ SLOŽENÍ KOLA
Důvody proč se pravidelně starat o hlavové řízení svého kola jsou zřejmé - bezproblémové a bezpečné ovládání kola a prodloužení životnosti řízení. Jak vypadá řízení, které se neudržuje můžete vidět v galerii.
Kolo bylo provozováno převážně za suchých podmínek, pouze nárazově v blátě a dešti. Byl používán nevhodný způsob mytí kola. Bohužel u jízdního kola neproběhla několik sezón žádná údržba (preventivní kontrola/repase řízení).
Nález
- nečistoty
- rez
- nevratně poškozená ložiska a ložiskové dráhy
Důvod poškození
- zanedbání včasné údržby / prevence
- nevhodné skladovací podmínky
- nevhodný způsob mytí kola
- nečistoty, rez
Řešení
- výměna (přelisování) hlavového složení
MONTÁŽ NOVÉHO HLAVOVÉHO SLOŽENÍ
K montáži nového hlavového složení budeme potřebovat ...
- hlavové složení :-)
- vyražeč (pro demontáž původních misek složení z rámu)
- lis na misky hlavového složení
- naražeč (v případě výměny ježka ve sloupku vidlice)
- inbus klíče
- kladivo/paličku (pro vyražení původních misek složení/pro naražení ježka do sloupku vidlice)
- mazivo
- čistící prostředky
- znalosti a šikovné ruce
* INFO
Výška hlavového složení (jeho horní a spodní viditelná část) ve "Standardizovaném informačním systému pro hlavová složení" označovaná jako "H" nemusí korespondovat s výškou sestavy původního složení. V případě montáže nového hlavového složení s jinou výškou sestavy bude pro správné seřízení (nastavení ložisek řízení) zapotřebí upravit výšku distančních podložek mezi hlavovým složením a samotným představcem.
ESHOP / KATALOG - HLAVOVÉ SLOŽENÍ KOLA
Kategorie
- Všechny produkty
- bezzávitové A-head 1 1/8"
- bezzávitové A-head 1 1/2"
- bezzávitové A-head 1"
- bezzávitové semi integrované 1 1/8"
- bezzávitové semi integrované 1 1/8" Tapered
- bezzávitové semi integrované 1 1/8"-1 1/2" Tapered
- bezzávitové integrované 1 1/8"
- bezzávitové integrované 1 1/8"-1 1/2"
- závitové 1 1/8"
- závitové 1"
Nenašli jste co jste hledali? Poptáváte službu, značku, nebo typ a kategorii zboží, které na našich stránkách a E-shopu chybí? Máte doplňující dotaz? Potřebujete radu, nebo učinit objednávku? Nebojte se zeptat! Naší nabídku zboží a značek neustále rozšiřujeme o další položky a některé z nich nejsou prozatím na našem webu aktualizovány. Rádi vyhovíme Vašim přáním a požadavkům. Dejte nám vědět v sekci kontakt.