HLAVOVÉ SLOŽENÍ - ŘÍZENÍ KOLA


Hlavové složení je často přehlíženou a opomíjenou, přitom nezbytnou součástí vašeho kola. Je základem pro samotné ovládání bicyklu. Hlavové složení je sestava ložisek, misek, rozpěrných a těsnících prvků, která umožňuje otáčení a řízení vašeho kola. To, jak bezproblémové a bezpečné toto ovládání kola bude, závisí jednak na kvalitě hlavového složení a také na pravidelné údržbě a na umu mechanika.

Existuje bezpočet typů, názvů, norem, výrobců, rozměrů a kombinací hlavových složení, které si postupně vynutilo vytvoření "Standardizovaného informačního systému pro hlavová složení" pro sjednocení a orientaci v této oblasti. My si představíme nejvíce rozšířené (nejpoužívanější) typy náhlavní soupravy kola.

Hlavová složení v samotném základu dělíme na závitová a bezzávitová řízení. Se závitovým složením se můžeme setkat na starších typech kol přibližně do poloviny 90 let. V současnosti se (z důvodu zastaralé koncepce) závitová složení montují na lacinná kola produkovaná pro supermarkety. Zlatou éru závitových složení ukončil nástup bezzávitového složení AHEADSET představené roku 1992 produkované společností Dia-Compe (později Cane Creek Cycling Components). Tuto konstrukci si vynutil příchod duralových a karbonových kol a požadavky na snížení váhy při navýšení pevnosti kola, důraz na výdrž materiálu, větší bezpečnost, na jednoduchost montáže a servisovatelnost. V poslední řadě umožňoval tento typ řízení snížení výrobních nákladů z důvodu absence závitu u sloupků vidlic.

Ani v současné době se vývoj hlavových řízení nezastavuje. Bezzávitová hlavová složení se s ohledem na konstrukci rámů kol rozrostla a v současnosti rozlišujeme tři typy. Klasická řízení A-head, semi-integrovaná řízení a integrovaná hlavová řízení. Semi (polointegrovaná) řízení a integrovaná hlavová řízení pak dělíme do dvou dalších typů. Na složení se stejným průměrem horní a dolní misky/ložiska a na asymetrické složení (tapered) což je označení pro hlavové řízení s různým průměrem horní a dolní misky/ložiska. Aby toho nebylo málo, tak v konečném vyjádření se hlavová složení rozlišují na základě x různých rozměrů a zda je řízení osazeno věnečkovými, průmyslovými, jehlovými nebo kombinovanými ložisky. Přičemž u průmyslového ložiska záleží nejen na jeho rozměrech (vnější/vnitřní průměr a výška ložiska), ale také na úhlu úkosu. Čísla jako 45/45, 36/45 nebo 36/36 pak označují tento úhel. Tyto parametry by vás měli zajímat v případě výměny ložiska. Nejnovějším přírůstkem na poli inovací je řízení umožňující integraci kabeláže vnitřkem do rámu.

Nabízíme všechna dostupná hlavová složení, náhradní ložiska řízení, ježky do sloupků vidlic, A-head podložky složení a víčka hlavového složení od renomovaných značek jako Acros, Aerozine, Author, BBB, Cane Creek, Cema bearing, Deda Elementi, Enduro Bearings, First, Force bike components, FSA, Hope, M-Wave, MAX1 bike components, Mortop, Neco, Nexelo, Pro, Ritchey, Sting, Supacaz, Tange, Token, Wolf Tooth, XLC.

ROZDĚLENÍ A TYPY HLAVOVÉHO SLOŽENÍ - PŘEHLED

HLAVOVÉ SLOŽENÍ ZÁVITOVÉ (EC - EXTERNAL CUP)


  • typ řízení : hlavové řízení závitové
  • dva rozměry řízení : 1"  /  1 1/8"
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými, průmyslovými, jehlovými nebo kombinovanými ložisky
  • určeno pro klasický rovný závitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky

HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ KLASICKÉ AHEAD (EC - EXTERNAL CUP)


  • typ řízení : klasické A-HEAD hlavové řízení bezzávitové
  • tři rozměry řízení : 1"   /   1 1/8"  /   1,5"
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými, průmyslovými nebo kombinovanými ložisky
  • určeno pro klasický rovný bezzávitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky

HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ SEMI-INTEGROVANÉ (ZS - ZERO STACK)


  • typ řízení : polointegrované hlavové řízení bezzávitové
  • rozměry řízení : 1 1/8" 
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými nebo průmyslovými ložisky
  • určeno pro klasický rovný bezzávitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky

HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ SEMI-INTEGROVANÉ (ZS - ZERO STACK) PRO TAPERED VIDLICE


  • typ řízení : polointegrované hlavové řízení bezzávitové
  • rozměry řízení : 1 1/8"
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s průmyslovými ložisky
  • určeno pro (Tapered) kónický bezzávitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky

ASYMETRICKÉ (TAPERED) HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ SEMI-INTEGROVANÉ (ZS - ZERO STACK)


  • typ řízení : polointegrované Tapered hlavové řízení bezzávitové
  • rozměry řízení : 1 1/8" (horní část) + 1 1/2" (spodní část)
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s věnečkovými nebo průmyslovými ložisky
  • určeno pro (Tapered) kónický bezzávitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy s různým průměrem horní i spodní hlavové trubky

HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ INTEGROVANÉ (IS - INTEGRATED)


  • typ řízení : integrované hlavové řízení bezzávitové
  • rozměry řízení : 1 1/8"
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s průmyslovými ložisky
  • určeno pro klasický rovný bezzávitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy se stejným horním i spodním průměrem hlavové trubky

ASYMETRICKÉ (TAPERED) HLAVOVÉ SLOŽENÍ BEZZÁVITOVÉ INTEGROVANÉ (IS - INTEGRATED)


  • typ řízení : integrované Tapered hlavové řízení bezzávitové
  • rozměry řízení : 1 1/8" (horní část) + 1 1/2" (spodní část)
  • typ ložisek : řízení se vyrábí v provedení s průmyslovými ložisky
  • určeno pro (Tapered) kónický bezzávitový sloupek vidlice
  • určeno pro montáž na rámy s různým průměrem horní i spodní hlavové trubky

ÚDRŽBA / NABÍDKA SERVISU


JAK SE POZNÁ ZANEDBANÉ A NESEŘÍZENÉ HLAVOVÉ SLOŽENÍ

Důsledky proč nám hlavové složení nefunguje optimálně a proč se opotřebovává :

  • přetažené složení - řízení při otáčení zadrhává (řidítka se vracejí do určité polohy) a je hlučné (skřípe od nečistot)
  • uvolněné složení - nepřirozené zvuky při jízdě po nerovnostech a při zabrzdění
  • nečistoty - jsou častým zdrojem zvuků při zatáčení nebo brzdění

ÚDRŽBA

Řízení kola by mělo procházet pravidelnou kontrolou. Hlavové složení je permanentně (otáčením/otřesy/nečistotami/vodou) namáhaná součást jízdního kola a je zapotřebí věnovat pozornost údržbě a správnému nastavení řízení. Neodborným nastavením a špatnou údržbou se výrazně zkracuje životnost hlavového složení. 

Kdy zpozornět?! Kdykoliv pokud :

  • netuším, že něco takového jako je hlavové složení na kole existuje
  • řízení je nestabilní
  • při jízdě se z řízení ozývají zvuky
  • jezdil jsem v dešti/blátě
  • sezónu a více jsem řízení nekontroloval
  • skladuji jízdní kolo v nevhodných podmínkách (vlhko/nízké teploty)
  • myji kolo tlakovou myčkou (složení sice bývají opatřena těsněním, ale žádná nejsou 100% vodotěsná a tlakem vody vyplavíte mazivo případně zanesete venkovní nečistoty dovnitř ložiska - tím dojde později k poškození složení)

INFO

V případě, že přemýšlíte nad pořízením jízdního kola z bazaru, nechte si vždy bicykl překontrolovat odborníkem! Je téměř pravidlem, že se bazarová kola nachází v nelichotivém stavu a následná oprava může rozpočet na pořízení dopravního prostředku výrazně navýšit.


NABÍDKA SERVISU

Nemáte čas, prostory, nářadí, nevíte si rady s montáží nového či servisem stávajícího hlavového řízení? Náš cykloservis v Plzni je vám k dispozici. 

Pro opravy kol používáme certifikované servisní díly, kvalitní značková maziva a profesionální cyklonářadí.

POŠKOZENÉ HLAVOVÉ SLOŽENÍ KOLA



Důvody proč se pravidelně starat o hlavové řízení svého kola jsou zřejmé - bezproblémové a bezpečné ovládání kola a prodloužení životnosti řízení. Jak vypadá řízení, které se neudržuje můžete vidět v galerii.

Kolo bylo provozováno převážně za suchých podmínek, pouze nárazově v blátě a dešti. Byl používán nevhodný způsob mytí kola. Bohužel u jízdního kola neproběhla několik sezón žádná údržba (preventivní kontrola/repase řízení).

Nález

  • nečistoty
  • rez
  • nevratně poškozená ložiska a ložiskové dráhy

Důvod poškození

  • zanedbání včasné údržby / prevence
  • nevhodné skladovací podmínky
  • nevhodný způsob mytí kola
  • nečistoty, rez

Řešení

  • výměna (přelisování) hlavového složení 

MONTÁŽ NOVÉHO HLAVOVÉHO SLOŽENÍ


K montáži nového hlavového složení budeme potřebovat ...

  • hlavové složení :-)
  • vyražeč (pro demontáž původních misek složení z rámu)
  • lis na misky hlavového složení
  • naražeč (v případě výměny ježka ve sloupku vidlice)
  • inbus klíče
  • kladivo/paličku (pro vyražení původních misek složení/pro naražení ježka do sloupku vidlice)
  • mazivo
  • čistící prostředky
  • znalosti a šikovné ruce

* INFO

Výška hlavového složení (jeho horní a spodní viditelná část) ve "Standardizovaném informačním systému pro hlavová složení" označovaná jako "H" nemusí korespondovat s výškou sestavy původního složení. V případě montáže nového hlavového složení s jinou výškou sestavy bude pro správné seřízení (nastavení ložisek řízení) zapotřebí upravit výšku distančních podložek mezi hlavovým složením a samotným představcem.


ESHOP / KATALOG - HLAVOVÉ SLOŽENÍ KOLA


Kategorie


Nenašli jste co jste hledali? Poptáváte službu, značku, nebo typ a kategorii zboží, které na našich stránkách a E-shopu chybí? Máte doplňující dotaz? Potřebujete radu, nebo učinit objednávku? Nebojte se zeptat! Naší nabídku zboží a značek neustále rozšiřujeme o další položky a některé z nich nejsou prozatím na našem webu aktualizovány. Rádi vyhovíme Vašim přáním a požadavkům. Dejte nám vědět v sekci kontakt.